Werknemers

Het is nu 15 jaar dat ik werkzaam ben voor “Acht” Uitzendburo en het is bijna 5 jaar dat ik eigenaar ben. In de volle overtuiging dat ik tot ver na mijn AOW-gerechtigde leeftijd nog werkzaam zal zijn is het nu wel een mooi moment om een tussenbalans op te maken.

Een terugblik op de resultaten die behaald zijn in het verleden is mooi, maar geeft geen garantie voor de toekomst. Maar in het verleden is de solide basis gelegd voor een mooie toekomst.

Het mag voor iedereen duidelijk zijn, medewerker of klant, “Acht” is een solide werkgever en een betrouwbare partner in zaken.

Het fundament is eigenlijk gelegd op het moment dat ik ben ingeschreven als uitzendkracht bij “Acht” Uitzendburo. In die tijd werkte ik ook nog als consultant/ondernemersbegeleider maar de titel was mooier dan de opbrengsten.

Alle tijd die ik over had werkte ik als uitzendslager. Per week verschilde mijn beschikbare tijd. Het gevolg: ik kreeg de werkplekken die niet populair waren bij de collega’s. Zo heb ik staan kanten bij Van Der Horst in Roosendaal, biefstuk gepit bij Hilton Meat in Zaandam, varkenshaasjes geportioneerd bij Van Loon in Best en stond ik gourmetvlees te snijden bij Van Pelt in Hellevoetsluis.

Op zekere dag hoorde ik dat de planner (Feike) weg zou gaan. Na een gezellig sollicitatiegesprek werd er toch gekozen voor een jongere kerel. De jongere kerel bleek de druk en de stress niet aan te kunnen en rende na 4 weken gillend de deur uit.

Op 10 juli 2006 ben ik begonnen als planner. Jan Vlasblom nam een rustperiode voor zichzelf en koos met zijn boot het ruime sop.

Samen met de hoogzwangere Patricia runde ik het kantoor. Door de nieuwe flexwet en het wegvallen van werk was het bureau in zwaar weer terecht gekomen. Voor Patricia was ik niet de gedroomde collega en het is tussen ons nooit tot een hartelijke collegialiteit gekomen. Na haar zwangerschapsverlof is ze dan ook niet meer teruggekomen.

Ik heb de wind mee gehad, maar zoals het spreekwoord luidt: je kan de wind mee hebben, maar je moet zelf de zeilen hijsen. Emte supermarkten maakte een groeispurt en werd al snel onze grootste klant en stuwde onze omzet omhoog.

Vanaf de eerste dag ben ik bijzonder fanatiek geweest en dat ben ik nog. Zorg voor tevreden klanten, sta klaar voor de klanten en help onze mensen waar mogelijk. Het zijn de leuzen die “Acht” vooruit geholpen hebben.

In de loop van de tijd hebben een aantal dames het kantoor bevolkt. Shirley, Irma, Sanne, Elize, Angela en Sharon.

Ze hebben allemaal in meer of mindere mate bijgedragen aan de solide kwaliteit van “Acht” Uitzendburo. Irma heeft zich ontwikkeld van puur administratief naar fiscaal, juridisch en sociaal geweten van ”Acht” Uitzendburo. Verder is zij degene die mij taalkundig controleert en alle stukken redigeert. Sinds 5 jaar zit Sharon op ons kantoor. Sharon is pragmatisch intelligent. De verloning gaat door haar inzet vlot en probleemloos, de planning is tijdens mijn afwezigheid bij haar in goede handen. Door deze dames zijn we volledig gecertificeerd en met veel trots vermeld ik dat door hen, “Acht’ Uitzendburo een verlaagde controlefrequentie heeft. Iets wat maar zeer weinig uitzendbureaus ons nadoen.

Terug naar mijn beginjaren. De groei zat er goed in, maar financieel administratief klopte het niet. De accountant stuurde torenhoge rekeningen maar vergat dat hij daarvoor ook een prestatie moest verrichten. Gevolg was naheffingen van het UWV en de fiscus. Het volgende accountancykantoor heeft de naheffingen gecorrigeerd. Wat over bleef was een boekhouding die voldeed aan de criteria van de fiscus maar bedrijfseconomisch te weinig informatie opleverde. Omdat het lastig is om van boekhoudpakket te veranderen heeft het nog een aantal jaren geduurd om terug te komen tot een simpele administratie die voldoet aan alle eisen.

Op het moment dat ik voor mij zelf had besloten om naar ander werk uit te gaan kijken kreeg ik het aanbod om “Acht” over te nemen. De beslissing was zo gemaakt, de onderhandelingen en gesprekken over de financiering kostten aanzienlijk meer tijd.

Van Yperen en Partner was tijdens de overname, en ook nu nog, voor ons de partner die wij zoeken bij een accountantskantoor. Iedere controle voor de NEN certificering en organisaties als SNCU, Stipp, UWV en Belastingdienst, zien we tegemoet met het volste vertrouwen dat alles in orde is.

Het ging prima met het bedrijf, we dachten aan uitbreiding en deze is ook in gang gezet. Een apart bedrijf voor ZZP-bemiddeling en een uitzendbureau voor de lokale markt (Bleizo-Werkt.nl) en toen kwam Corona om de hoek kijken.

Onze omzet kende een dip van 70%. Een periode vol van spanning, stress en een gevoel van onmacht, maar bovenal het gevoel dat we dit als “Acht” Uitzendgroep te boven zouden komen.

Mede door de NOW-regeling zijn we goed door de crisis heen gekomen, maar meer nog door de goede relatie met onze klanten. Het jarenlang investeren in een goede samenwerking blijkt de basis om iedere crisis samen te boven te komen. Geen van onze medewerkers is ontslagen, iedereen heeft op tijd gekregen wat hem of haar toekwam. We hebben zelfs nog kerstpakketten kunnen schenken aan alle medewerkers.

Begin 2021 begon het jaar stroef, opnieuw moest de staat bijspringen in de vorm van NOW. Maar ons vertrouwen werd er niet minder om. Nu we alweer in het derde kwartaal zitten van 2021 blijkt dat ons vertrouwen volledig gerechtvaardigd is.

Het huurcontract van ons kantoor loopt op 31 december af. Hoewel ons oude pand een net ingericht kantoor was, is het niet representatief aan de buitenzijde. Het gebrek aan daglicht en een binnenklimaat wat moeilijk te regelen was, maakte de keuze om te verhuizen een stuk makkelijker. Wij hebben met ons drietjes verschillende kantoorruimtes bezocht en door een tip van de verhuurmakelaar zijn we in Bleiswijk terecht gekomen.

We zijn blij met en trots op ons kantoor.

Wat wij als “Acht” Uitzendburo hebben bereikt in de afgelopen 15 jaar is niet gewoon of zomaar uit de lucht komen vallen. Op elk gebied zijn we gegroeid tot een toponderneming, topwerkgever en top uitzendbureau.

Waar ik dit stuk ben begonnen in de ik vorm eindigt het in de wij vorm. Of het nu de slagers zijn, het bloemenmeisje, de grafisch medewerker, de ZZP’er of de dames van kantoor, met ons allen maken wij de "Acht” Uitzendgroep.

Een bedrijf 26 jaar jong, met het gevoel van oud en vertrouwd. Solide als de Nederlandse Bank.

Ik hoop dat ook jij trots bent op ons bedrijf waar jij onderdeel van bent. In goede en in slechte tijden staan we klaar voor onze klanten en voor jou.

Sta jij klaar voor “Acht”?

Dan kijken we samen vooruit.

Met vriendelijke groet,

Erik Hoogink